خبرنامه 63 Nyhetsbrev 63
Undervisning på svenska bättre för eleverna |
آموزش به زبان سوئدی برای دانش آموزان بهتر است |
Frågan om flerspråkig ämnesundervisning är just nu föremål för debatt. Läs riksdagsledamoten Christer Nylanders inlägg i tidningen Sydsvenskan den 19/2. Nyttan av ämnesundervisning på modersmål ifrågasätts och vikten av goda kunskaper i svenska understryks med hänvisning till forskningsöversikt av internationell expertis. Läs EU Kommissionens grönbok, COM (2008) 423 (på svenska). Se även underlaget till grönboken "Education and Migration report submitted to the European Commission by the NESSE network of experts, april 2008" sammanställd av Prof. Dr Friedrich Heckmann och den forskningsöversikt som expertgruppen i den här frågan refererar till ”Migration, Language and Integration, AKI Research Review 4, 2006” av Prof. Dr. Hartmut Esser. |
|
اکنون بحث برسر مسئله ی آموزش مواد درسی به زبان مادری است . صحبت های کريستر نيلندر Christer Nylanders inlägg در پارلمان سوئد را که در روزنامه ی سيد اسونسکا در تاريخ 19 فوريه چاپ شده است بخوانيد. فايده ی آموزش مواد درسی به زبان مادری زير علامت سوال رفته است و توانايی بيشتر در زبان سوئدی با استناد به تحقيقات پژوهشگران بين المللی مورد تاکيد قرار گرفته است . کتاب سبز کميسيون اتحاديه ی اروپا COM (2008) 423 را به زبان سوئدی بخوانيد، |
همچنين مجموعه ی جمع آوری شده توسط پروفسور فردريک هکمن "Education and Migration report submitted to the European Commission by the NESSE network of experts, april 2008" را و تحقيقات گروه متخصصين که به ”Migration, Language and Integration, AKI Research Review 4, 2006” اثر پروفسور اسر هارتموت اشاره کرده است را که اساس کتاب سبز قرار گرفته است بخوانيد. |
Modersmålsprojektetet i Norrbotten |
پروژه ی زبان مادری در نوربوتن |
När elever är spridda över
stora områden och lärare inte alltid finns
där de behövs kan det lösas med
distansundervisning. Läs mer om
"Modersmålsprojektet i Norrbotten"
på SR P4 och på
Kommunförbundets webbsidor. Skolverkets förslag till reglering av distansundervisning i grund och gymnasieskolan lämnades till Utbildningsdepartementet i juni 2008. Läs även tidningen Skolvärldens artiklar från den 30 januari 2009 "Bättre kontakt på distans" och från 14 januari "Elever ska kunna läsa på distans". |
وقتی شاگردان در منطقه های بزرگ پخش هستند و آموزگار هميشه در محلی که لازم است وجود ندارد، آموزش از راه دور مشکل را می تواند حل کند. درباره ی پروژه ی نوربوتن درسايت راديوی پ 4 سوئد و سايت اتحاديه ی کمون ها بخوانيد. پيشنهاد اداره ی آموزش مدارس سوئد برای تنظيم آموزش از راه دور در مدارس پايه و دبيرستان ها در ماه يونی 2008 به دپارتمان آموزشی تقديم شد . |
|
همچنين مقالات روزنامه ی دنيای مدارس در تاريخ 30 ژانويه ی 2009 را با عنوان های " ارتباط بهتر از راه دور Bättre kontakt på distans " و " شاگردان خواهند توانست از راه دور درس بخوانند Elever ska kunna läsa på distans " را بخوانيد . |
||
Barnböcker inlästa på 12 språk |
کتابهای کودکان خوانده شده به 12 زبان |
|
Här
finner du ljudinspelningar till sex
barnböcker på 12 olika språk. Du kan köpa
eller låna boken sedan titta och lyssna
tillsammans med barnen. Förskolor har rätt
att ladda ned ljudfiler till mp3 spelare
eller cd skiva.
Läs mer och lyssna! På Barnens Polarbiblioteks webb finns en barnbok med bild text och ljud på svenska, engelska, persiska, finska, kalé, meänkieli och nordsamiska. |
در اينجا
کتابهای کودکان که به 12 زبان ضبط شده است را
می يابيد. شما می توانيد اين کتابها را بخريد
و يا قرض بگيريد و بعد به همراه کودکان به
آنها نگاه و گوش کنيد . کودکستانها حق
دارند که فايل ها را روی ام پ 3 و
يا سی دی پياده کنند . |
Modersmålens dag 2009 |
روز زبان مادری 2009 |
Läs ny information om Internationella Modersmålsdagen, 21 februari, hos arrangören UNESCO Education. Många kommuner och skolor förbereder just nu årets firande. Se bara vad som är på gång i Göteborg, Jönköping, Karlskrona, Karlstad, Landskrona, Vänersborg, Pajala, Sundsvall, Umeå, Värnamo, Västerås och Örebro! |
اطلاعات بيشتر در مورد روز زبان مادری را در سايت ترتيب دهنده ی آن يعنی بخش آموزشی يونسکو بخوانيد.بسياری از کمون ها و مدارس اکنون خود را برای جشن سالانه آماده می کنند. ببينيد تنها در يوته بوری ، يونشوپينگ ، کارلزکرونا ، کارلستاد ، لندزکرونا ، ونرشبوری ، پايالا ، سوندسوال ، اومئو ، ورنامو ، وستروس و اورهبرو چه خبر است ! |
Ett ramverk för
språkundervisning Här finns den svenska versionen av "Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning". Referensramen gör det möjligt att jämföra färdigheter i olika språk, oberoende av skolsystem eller examen. Referensramen har utvecklats för moderna språk men har även visats sig vara användbar vid modersmålsundervisning. Se även verktyget till ramverket, Europeisk språkportfolio och ESP verktygslåda som utvecklats för modersmål och svenska som andrspråk. Se även den svensk version av "Ramkursplan för romani chib" (pdf-fil). |
يک
چهارچوب نمونه برای آموزش زبان |
Nemat Azarm En poet som var med två generationer emot diktatur och för demokrati Lämplig text för grupp 3 och 4 (högstadie- och gymnasieelever skolår 7-9 och gy) |
نعمت آزرم درس مناسب برای دانش آموزان دوره ی سوم و چهارم يعنی کلاسهای 7 تا 9 و دبيرستانی( 10 تا 12) |
Lämplig text för gymnasieelever |
درس مناسب برای دانش آموزان دبيرستانی |
I en
demokrati |
|
Lämplig text för elever i grupp 2 ( år 4 - 6 ) |
درس مناسب برای دانش آموزان گروه دوم (کلاسهای 4 تا 6) |
Vinnarna till tävlingen ( grupp 1 ) |
نام برندگان مسابقه ( گروه اول 2009 ) |
||
Ava Nikodel | Skolår 2 | Skärgårdsstad skolan | آوا نيکودل کلاس دوم |
Sepehr Nikodel | Skolår 6 | Engelska skolan | سپهر نيکودل کلاس ششم |
Sahand Salaril | Skolår 3 | Sjökarby skolan | سهند سالاری کلاس سوم |
Diana Dostkami | Skolår 5 | Hacksta skolan | ديانا دوستکامی کلاس پنجم |
Ansvarig för sidan:
nahid.biglari@malmo.se Senast uppdaterad: 2009-02-21 |
اداره ی مدارس
سوئد |
20090220